melanievanschriek.reismee.nl

Cambodja, Chiang Mai, Pai & Dream World

Sawadeeka allemaal

Laughing

Daar is eindelijk weer een verhaal uit het nog steeds warme Bangkok! Inmiddels zijn er weer een paar weken voorbij en is er weer een hoop gebeurd om met jullie te delen

Smile

De nacht van 9 op 10 oktober: Departure to Cambodja! Na een gezellige hollandse avond bij de karaokebar bij ons op de hoek van de straat, stonden Jack, Michel en ik 's nachts om 03:00 bepakt en bezakt klaar voor ons appartement! Na 20 taxi's te hebben afgewezen kwam rond half 4 eindelijk ons busje aanrijden om ons op te pikken en vertrokken we richting de Thaise grens! Na een klein beetje gedut te hebben, kwamen we naar 3,5 uur rijden bij Aranya Pratet, de grensovergang van Thailand. Een beetje duf en suf kwam ik erachter dat ik mijn departure card vergeten was in mijn appartement.. Paniek! Na een klein beetje zenuwachtig en zwetend in de rij van de douane te staan, bleek dit gelukkig helemaal niet zo'n probleem te zijn toen ik aan de beurt was! Na uitgestempeld te zijn in Thailand moesten we lopend naar de Cambodjaanse grens, waar weer een hoop papierwerk op me te wachten stond. Gelukkig was dit ook geen probleem en twee stempels verder was ik dan eindelijk in Cambodja! De grensovergang bij Cambodja was echt heel raar. Als je binnenkomt lijkt het een best rijk land aangezien er zo'n 10 enorme casino's voor je neus opduiken (gokken is illegaal in Thailand) maar daarna is het een grote stoffige bende, veel arme mensen, naakte kinderen et cetera. EN WAT WAS HET HEET! Oh my god, het leek wel of het in Cambodja 10 graden warmer was dan in Thailand, zelfs m'n Thaise collega's zweetten zich dood haha! Na een plekje in de schaduw te hebben gevonden kwam de bus aanrijden om ons naar ons eerste resort te brengen. Na een uurtje van alle nieuwe indrukken en de omgeving te hebben genoten kwamen we aan in Battambang resort. Dit resort ligt echt super mooi en een beetje achteraf, met allemaal hutjes en een groot zwembad in de tuin. Na ingecheckt te hebben, onze spullen naar de kamers gebracht te hebben, gingen we aan ons eerste uitje beginnen: de bamboetrein! De bamboetrein is letterlijk een trein van bamboe haha. Op een oude verlaten spoorlijn werden twee grote staven met wielen aan beiden kanten neergelegd met daar bovenop een bamboezitvlak. Met een motortje en chauffeur erop toerde je met zo’n 15 a 20km per uur door het landschap! Echt super vet om een keer meegemaakt te hebben. In the middle of nowhere stopt de bamboetrein, wordt die omgekeerd en rijdt je weer terug naar het begin stuk! Hierna hebben we een oude khmer tempel (meer dan duizend jaar oud) op een berg bezocht. Hiervoor moest je eerst 358 traptreden omhoog! Omhoog was niet zo erg, naar beneden was des te erg haha. De mensen die die tempel op die berg gebouwd hadden, hadden er niet bij nagedacht dat er 1000 jaar later ook nog mensen omhoog moeten haha: stijl, ongelijke en smalle treden! Na zwetend boven te zijn gekomen, foto's te hebben genomen, uiteindelijk trillend en zeiknat van het zweet weer beneden gekomen haha. Maar het was zeker de klim omhoog waard! Een hele mooie tempel met mooi uitzicht op de omgeving. De laatste stop van vandaag waren de dodengrotten waar ze zo'n 20-30 jaar geleden enorm veel lijken hebben gevonden van mensen die zijn vermoord door de Khmer Rouge, heel indrukwekkend! Na de laatste stop zijn we met z’n allen wezen eten in een restaurant. ‘s Avonds waren we erg moe en heb ik met de meiden op de kamer gechilled want de volgende ochtend was het weer vroeg dag voor onze transfer per boot naar Siem Reap (7 uur)! Deze tocht was echt geweldig! We zaten met z'n allen in een houten boot en vaarden door dorpjes, het platteland en door de bossen van Cambodja. Het weer was super mooi en ik heb dan ook de halve tocht op het dak van de boot doorgebracht! Onderweg nog een stukje het stuur overgenomen van de kapitein, echt super vet om zelf een boot vol mensen door het platteland van Cambodja te varen:). Na 7 uur varen en vele foto's verder kwamen we rood verbrand (ik) aan in Siem Reap! Hier stond de boot alweer klaar om ons naar het resort te brengen. Ook dit resort was super! Heel dicht bij het centrum en hele mooie kamers. 's Avonds naar het centrum geweest en heeel toevallig werd net die avond het Hard Rock Café geopend :D! In het centrum hebben we wat gegeten en hebben we wat rond gelopen op de nachtbazaar. Aangezien m'n Thaise collega's geen alcohol drinken waren we vrij vroeg weer terug in het appartement, maar dit was geen probleem aangezien we de volgende dag om 08:00 zouden vertrekken naar Angkor Wat! 08:00 stonden we gereed voor het uitje waar ik heb meest naar uit heb gekeken: Angkor Wat! Angkor Wat is een heel oud tempelcomplex dat ze gevonden hebben in de bossen van Cambodja. Zie de foto’s op facebook: ik kan hier nog zo mooi over vertellen maar je moet het gewoon zelf zien haha! Het mooiste vond ik de tempel in de jungle, hier had de jungle echt bezit genomen van de tempel. Deze dag was super indrukwekkend, warm en vermoeiend maar het was het zeker allemaal waard! We waren 's middags op tijd klaar en dus kon ik het niet laten om naar het Hard Rock Café te gaan haha! Nu ben ik denk ik een van de weinigen die al een Hard Rock shirtje van Angkor heeft haha :P. 's Avonds hebben we nog met het hele team gegeten en zijn Jack, Michel en ik nog wezen stappen in Siem Reap! Er was echt een super leuke bar; de Angkor Wat bar! Precies de muziek waar ik van hou, goedkope drankjes en gezellige drukte:). Rond een uur of 4 zijn we met z'n drieën bezopen, zwenkelend en na onderweg nog een potje gepoold te hebben met een paar Cambodjanen (verloren natuurlijk), wankelend aangekomen bij het resort haha. Na onze roes uitgeslapen te hebben ging om 11 uur de bus weer terug richting de Thaise grens. Deze keer geen problemen gehad en een paar stempels verder stonden we weer in Thailand! Na 4 uurtjes rijden was ik weer terug in m'n appartementje en ben ik heerlijk in slaap gevallen om de volgende weer vroeg op te staan om te werken!

De werkweek ging eigenlijk best snel, ondertussen mag ik ook programma's maken voor klanten en moet ik dus ook met klanten mailen enzo! Echt veel leuker om te doen dan de hotelinformatie aanpassen enzo:). Zaterdagmiddag kwamen er twee meisjes van mijn leeftijd op kantoor voor wat informatie en dergelijke. Na echt super gezellig te hebben gekletst, nodigden ze me uit om met hun 's avonds naar Khao San Road te gaan! Super leuk! Na heerlijk Thais te hebben gegeten, een voetmassage te hebben gehad, enkele barretjes af te zijn geweest kon ik de avond echt geslaagd noemen :). Na nummers uit te hebben gewisseld voor tijdens hun volgende bezoek aan Bangkok, heb ik een taxi teruggepakt naar huis en heerlijk tot zondagmiddag 03:00 uur geslapen:). Toen ik om 3 's middags wakker werd en eens goed nuchter om me heen keek bedacht ik mezelf dat m'n appartementje echt wel een enorme bende was.. Dus mezelf uit bed gehezen, in m'n zondagoutfit en zondaghaarlook naar de Topsmarket geslenterd om een dweil en schoonmaakmiddel te kopen en m'n appartementje blinkend schoongemaakt! Hier heb ik wel de rest van de dag over gedaan haha maar het resultaat mocht er zeker wezen:) (ik kan het wel :P). Maandag ben ik met de Koh Samet jongen wat wezen eten en naar de film geweest in terminal 21! Echt een geweldig shoppingcentrum is dat! Dit shoppingcentrum is opgebouwd als een soort van airport: elke verdieping is een andere stad en boven de roltrap staat dus aangegeven 'departure to Istanbul' en dan is die verdieping inclusief de wc's helemaal turks ingericht! Echt super leuk concept om in rond te lopen :).

Dinsdags gewerkt en m'n koffertje gepakt want woensdag na het werk ging het volgende avontuur alweer beginnen: departure to Chiang Mai! Ik was zoals gewoonlijk een beetje laat met alles, waardoor ik nog net de aller aller allerlaatste busticket naar Chiang Mai kon kopen haha :P, donderdag was namelijk een nationale feestdag in Thailand, waardoor veel Thaise mensen de vrijdag vrij hadden gevraagd om naar hun familie buiten Bangkok te gaan! Het busstation zag er dan ook uit alsof half Bangkok weg ging: wat een drukte! In de bus zat ik naast een super leuk meisje uit Chiang Mai: Mae, ze sprak ook heel goed Engels en naar veel te hebben gekletst, muziek te hebben geluisterd, was het al snel 06:00 uur en waren in Chiang Mai. Daar werd ik gelijk door haar aan haar vriendin voorgesteld als haar 'dutch friend' en boden ze aan om met me mee te lopen om bustickets voor de terugreis te regelen! Echt super lief :).Voordat we afscheid namen hebben we nummers en facebook uitgewisseld, zodat ik de volgende keer dat ik naar Chiang Mai kom contact met haar kan opnemen! Het was nog wel erg vroeg om naar het hostel te gaan, dus heb ik nog 1,5 uur op het busstation sudoku spelend gechilled:P. Aangekomen in het hostel bleek het nog 3 uur te duren voordat de kamer gereed zou zijn, dus nog maar even geslapen in de lobby J. ’s Middags arriveerde Ly naar een hel van een rit en hebben we na nog wat gechilled te hebben de avondbazaar bezocht. ’s Avonds nog snel een tourtje geboekt voor de volgende dag en uitgeweest bij Zoe’s! Na een korte nacht ging de wekker weer vroeg want om half 9 werden we opgehaald voor de dagtour: orchideeëntuin, olifanten, langnekken, hiken en raften! Na 20 minuten foto’s te hebben gemaakt van orchideeën, andere bloemetjes en vlinders (echt iets voor jou Maud! :P) gingen we verder naar een van de highlight van de dag: de olifanten! Bij aankomst zagen ze er best wel zielig uit, maar het feit dat er een babyolifant bij was, schijnt aan te tonen dat de dieren wel goed verzorgd worden.. Nouja dat heb ik mezelf dan ook maar voorgehouden toen we met z’n tweeën op dat arme beest zaten! Het was leuk om een keer mee te maken, maar ik vond het echt wel zielig dat die met 170 kilo op z’n rug stijl die berg op moest lopen haha. Gelukkig duurde de rit niet lang en naar hem nog even geaaid te hebben kwamen we aan bij de langnekken! Echt super vet om een keer gezien te hebben. Deze mensen (vrouwen) krijgen vanaf hun 5e levensjaar de eerste ring om hun nek (zeer pijnlijk en zwaar in het begin) en dit wordt om de zoveel tijd uitgebreid met meerdere ringen. De oudste vrouw had wel 24 ringen om haar nek en die nek was dan ook echt enorm lang!! De vrouwen kunnen de ringen ook nooit meer afdoen, want dan breekt hun nek (geen spieren)! Hierna gingen we per kooi over de rivier om te lunchen en kwam het actiefste gedeelte van de dag: hiken! Nou, jullie weten allemaal wel hoe sportief ik ben haha, dus na een uur lang omhoog klimmen en zweten was ik vreselijk blij toen ik de waterval zag! Na even gepauzeerd te hebben ging de terugweg een stuk makkelijker! Voor het komende jaar heb ik weer genoeg gehiked haha en ik heb mijn eerdere conclusie weer eens herbevestigd: een 3 daagse hike tour door de bergen van Noord-Thailand is niets voor mij! In het busje onderweg naar het raften konden we bijkomen en op de rivier een beetje afkoelen! Het raften was eigenlijk niet zo spectulair, maar het feit dat de twee Japanners bij mij in de boot om elk golfje gilde, leek het heel wat!. Na een lange verkoelende terug rit in de auto kwamen we terug bij het guesthouse en hebben we eigenlijk niet zoveel meer gedaan; de volgende dag gingen we namelijk vertrekken naar Pai! 09:00 stond het busje gereed om ons naar de minibusjes te brengen op het busstation! 3 uur en 560 haarspeldbochten stijl omhoog en stijl na beneden kwamen we eindelijk aan in het mooie Pai! Rondom Pai is eigenlijk niet zoveel te beleven, behalve te genieten van de mooie omgeving. Bij aankomst een guesthouse voor 1 nacht gezocht, een heerlijke massage genomen (spierpijn van de dag ervoor…), gegeten en even gechilled te hebben, zijn we per scooter naar een uitzichtpunt gereden om te genieten van de zonsondergang. Helaas waren de Thai bij het scooterverhuurbedrijf zeer sloom waardoor de zon net onder was,, maar het uitzicht was gelukkig nog steeds prachtig! ’s Avonds nog rondgelopen op de avondmarkt (super gezellig!) en nog een paar drankjes gedaan in een paar barretjes. De volgende dag waren we een beetje in de war: welke mobiel stond nou goed qua tijd aangezien de wintertijd in was gegaan en een van de twee zich automatisch aan had gepast.. Het bleek de minst gunstige tijd te zijn die goed stond haha en dat betekende haasten want ons busje naar Chiang Mai zou binnen een uur vertrekken. Snel ontbeten, spullen gepakt, scooter teruggebracht en hoppa in het busje weer 560 haarspeldbochten terug naar Chiang Mai! ’s Middags rond 15:00 uur waren we weer terug in Chiang Mai en heb ik zonder ly (te brak) nog wat over de markt rondgelopen, een massage genomen, enkele souvenirtjes gekocht en een drankje gedaan bij Starbucks! Het weekend ging echt super snel, om 20:00 uur ging de bus alweer terug naar Bangkok!

Naar een zeer comfortabele rit waren we om 06:00 weer op Mo Chit! Hier heb ik voor het eerst in 10 weken tijd met m’n koffertje achterop een scooter gezeten! De koffer hield de chauffeur vast en ik hield me met 60km/h goed vast achterop! Na 10 minuutjes gelukkig veilig aangekomen bij de Skytrain en rond 07:00 stapte ik m’n appartementje weer binnen. Snel de koffer neergepleurd, gedoucht, ontbeten, aangekleed en m’n haar gedaan want er moest namelijk gelijk weer gewerkt worden! De dag ging gelukkig redelijk goed en snel op een paar uurtjes slaap:P en voor ik het wist was het alweer avond en heb ik nog wat gegeten en bijgekletst met Chad, de Koh Samet jongen (nee geen foto en niet op facebook:P) en lag ik op tijd weer in bed! Woensdagavond kwam Paulien bij me logeren (oud stagiaire Green Wood Travel), ze vloog de volgende dag weer naar Sri Lanka, dus dat was ook super leuk! Afgelopen vrijdag heb ik kennis gemaakt met Thijs, een Nederlandse studiegenoot die heel toevallig een straat achter me woont haha:P, gezellig wat gegeten en afgesproken dat we zondag naar Dream World zouden gaan! Gisteren naar Dream World geweest, een attractiepark net buiten Bangkok. Het is niet te vergelijken met de parken in Nederland, maar voor een dagje uit was het zeker wel leuk! Helaas eindigde we de dag in stromende regen en zaten we als twee verzopen katjes in de taxi haha. 500 baht armer (tsja,, dat blanke snuutje betekend nou eenmaal geld) stonden we 1,5 uur later weer thuis! Gezellig nog wat gegeten met een collega en heerlijk op tijd gaan slapen, want ik was echt super moe!

Nou… dat was een super lang verhaal haha! Maar jullie zijn weer bij

Smile
!

Wordt vervolgd…

Groetjes Melanie

Bernice

Wat een verhaal weer Mel! Wat je eigenlijk "als normaal persoon" niet in 100 jaar mee maakt, maak jij even in een aantal weken mee. Jeetje prachtig! Wat een levenservaring doe jij op zeg en wat een energie heb jij, korte nachten en de volgende dag gewoon weer vroeg op even een heel dag deel werken. Scheelt dat je jong ben en mooi dat je alles aanpakt dit is ook je kans, en pakt niemand je af Mel.
vooral heel fijn te lezen dat jij je weg hebt gevonden in korte tijd daar en leuke mensen ontmoet.
Ik kijk enorm naar uit je te zien binnenkort. Succes op stage, genieten doe je sowieso en ga ook eens chillen aan dat mooie zwembad van je ;-) haha. XXX